21 februari 2009

Smala kvinnors hemligheter

Jag hittade en artikel på Aftonbladet som jag tyckte var ovanligt bra. I alla fall med tanke på vad andra artiklar om vikt brukar handla om. Oftast så brukar det vara en stor rubrik och så får man läsa om en diet som gör att man tappar massor av kilon väldigt snabbt. Tyvärr ger nog sällan dessa dieter något långvarigt resultat.

Artikeln som jag hittade handlar om smala kvinnors hemligheter. Det finns sju regler som man ska hålla sig till för ett smart förhållningssätt till mat:

De sover mera
Smala kvinnor sover mera. Sömnbrist gör att kroppen bildar ett ämne som heter Ghrelin som ökar hungerskänslor bland annat. Det här tror jag helt klart stämmer, just för att sömnen är superviktig. Jag märker stor skillnad på mig i alla fall.

De väger sig varje dag
Det står att man ska väga sig varje dag för att se små viktuppgångar, men sånt gör mig galen. Om jag väger 1 hg mer än dagen innan blir jag helt besatt. Ett par gånger i veckan funkar för mig. Min vikt har gått nedåt i alla fall, även om jag inte väger mig dagligen.

De äter frukost
Enligt en studie väger dom som äter frukost 2,3 kg mindre än dom som inte gör det. Det är jag övertygad om att det stämmer. En ordentlig frukost gör att jag känner mig piggare och gladare :)

De äter allt- i lagom mängder
Tydligen så äter alla stjärnor vanlig bröd, smör och gräddiga såser fast i lagom mängd. Det gör att dom ändå kan hålla sig smala.

De planerar i förväg
Att hoppa över ett mål mat för att sedan kasta sig över kanelbullarna på fikat är inget som smala människor gör tydligen. Att planera i förväg och äta regelbundet är a och o. Det vet jag med säkerhet att det stämmer. När jag började äta oftare så började kilona rasa av mig.

De väljer belåtenhet före mättnad
På en hungerskala från 1-10 så slutar smala människor äta på nivå 8. Resten slutar inte äta förrän på nivå 10-11 när de är på gränsen till matkoma-stadiet. Det här har jag blivit bra på. Jag äter helt klart mindre nu.

De äter hemma
Enligt en undersökning så hade de som hoppade över restaurangbesöken 62% större chans att hålla vikten än dom som äter ute två gånger i veckan.

Ovanligt bra tips var det för att komma från Aftonbladet. Bilden är lånad därifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar