26 februari 2009

Kaloriunderskott resulterar i viktnedgång

Idag hade dom invigningsfnatt på Gränby Centrum här i Uppsala. Det är ett köpcentrum som ligger en 10 minuters promenad från mig och flera nya butiker har öppnat där. Mellan klockan 6-10 bjöd dom på frukost och Rix MorronZoo var där.

Jag vaknade redan klockan 8, så jag begav mig dit och åt frukost. En sådan fralla som på bilden (förutom att det inte var någon sallad på) fick jag och en kopp kaffe. Efteråt kände jag mig hemskt äcklig och uppsvullen. Jag som inte har ätit vitt bröd eller smör på evigheter.

Morgonvikten var 55,9 kg idag. Alltså har jag tappat 0,1 kg sedan igår. Det är den minsta viktminskningen från en dag till en annan hittills den här veckan, men jag är glad för varje gram som försvinner från min enorma kropp.

Vid 9.30 tittade jag på nyheterna på tv4. Då berättade nyhetskillen att det fanns en ny studie som visade att det inte spelar någon roll vilken diet man följer. Det som gör att man går ner i vikt är att man äter färre kalorier än man gör av med.

Jag kan ju säga att det var bland det första jag lärde mig när jag bestämde mig för att gå ner i vikt och började läsa om träning och kost.
Ett underskott av kalorier resulterar i en viktnedgång, sedan vad man äter eller inte äter spelar inte så stor roll. Däremot är väl olika saker att föredra med tanke på att man ska få i sig näringsämnen och helst känna sig, i alla fall lite, mätt och belåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar